تبلیغات
شوشترنگار - هرگز سرانجام اسلام ستیزی خوش نیست

هرگز سرانجام اسلام ستیزی خوش نیست

نویسنده :ع سوارنژاد
تاریخ:سه شنبه 30 دی 1393-02:25 ب.ظ

تلاش فرح دیبا همسر شاه برای ایجاد هویتی جدید مبتنی بر فرهنگ غرب و اسلام ستیزی در کشور ایران با تاسیس  و پایه گذاری نهادهای فرهنگی جدید چشمگیر بود تا با این نهادها و بنیاد ها بتواند گرایشهای مذهبی شیعی که ماهیت و روح انقلابی حاكم بر آنان تسلیم در مقابل غیر خدا را بر نمی تابد مورد هجوم قرار گیرند .

وی ابتدای ورود به دربار ظرفیت موجود را مطالعه نمود و عوامل تاثیر گذار را شناسایی کرد تا بتواندجایگاه خود را محکم و تثبیت نماید  لذا چون در فرانسه در رشته معماری تحصیل کرده بود در اولین گام دوستان و نزدیکان خود را که در غرب تحصیل نموده و زندگی کرده بودند را فراخوانی داد و دعوت کرد تا با ارائه طرحها و برنامه ها یی متناسب با کودکان و نوجوانان برای در دست گرفتن فعالیتهای فرهنگی کشور خود را آماده سازند و با ایجاد این ظرفیت  توانست حلقه گروه  دوستان و نزدیکان در درون دربار را تقویت نماید تا کسب قدرت و نفوذ در جنبه‌های مختلف اجتماعی و تحقق اندیشه هایش را محقق سازد و با مطالعه جامع و شناخت از تاثیر گذاری اجتماعی ابزار و تجهیزات امر فرهنگ انگشت اصلی فعالیتهایش را بر این امر و جنبه های مختلف آن نهاد زیرا می توانست با مدیریت بر این امر مظاهر اجتماعی را مورد هدف قرار دهد .

فرح دیبا در ارزیابیهایش به این نتیجه رسیده بود که رسانه های تصویری می تواند بیش از همه عوامل بر جامعه تاثیر بگذارد و اهداف فرهنگی را محقق سازد و در همین راستا نخستین بخش فرهنگی جامعه که تحت نفوذ مستقیم فرح و دوستان روشنفکر غربی وی  قرار گرفت تلویزیون بود که تا آن زمان به صورت خصوصی و با برنامه هایی محدود توسط حبیب ثابتی اداره می‌شد  بدین منظور طرحی که از مدتها پیش توسط رضا قطبی که دردوران تحصیل در فرانسه هرماه ۱۵۰ تومان از طریق وزارت خارجه تبدیل به فرانک می نمود و برای فرح ارسال می کرد در دفتر کوچکی پی ریزی شد با تاسیس یک تشکیلات بزرگ تلویزیونی که می‌بایست پایه اصلی تبلیغات رژیم باشد، به اجرا در می‌آمد.

رضا قطبی سرحلقه گروهی بود که کم کم به دور فرح جمع شدند و باند او را ساختند. این گروه با هدف گذاری ،به تدریج انتقال مفاهیم غیر و اشاعه رفتار غربی را با ظرافت از درون تصویر شیشه ای تلویزیون به میان خانواده ها بردند تا بین هویت دینی و ملی فاصله انداخته شود و هویت جدیدی را برای مردم رقم زنند ! و بتوانند با این روش فرح دیبا را بعنوان یک زن روشن بین برای رژیم و جامعه معرفی کنند و در این مسیر با حمایت ویژه مادی و تهیه امکانات بسیار برای این گروه هرآنچه که مربوط به نمای بیرونی جامعه باشد را بتواند به تسخیر در آورد و از هر عرصه ای استفاده می کردند که می توان تغذیه مدارس را با تصاویری از فرح بر روی بسته بندیها، حرکتی در راستای و تکمیل همین پروسه دانست تا اذهان کودکان را برای پذیرش ملکه آماده سازند و با آمادگی ذهنی و تصویری انسان مدارانه از او به درون جامعه وارد شوند و باور مندانه به او نگاه كنند!

روابط ویژه امیر عباس هویدا در دوره ۱۳ ساله نخست وزیری با این گروه حکایت از حمایت و پشتیبانی خاصی بود که از آنها داشت . هسته اولیه این گروه که در اصل رضا قطبی، لیلی امیرارجمند، فرخ غفاری، بیژن صفاری، کامران دیبا، سردار افخمی، نادر اردلان و گروه بیشماری از متخصصان معماری، شهرسازی، نقاشی، مجسمه سازی و نظریه پردازان تاریخ و جامعه شناسی تازه بازگشته از غرب بودند، از امکانات گسترده‌ای جهت انجام نظریات خود برخوردار گردیدند تا اهداف از پیش تعیین شده را در بستر جامعه جاری نمایند.

جاذبه‌ها و امکاناتی كه در اختیار این گروه قرار داشت و حوزه گسترده فعالیتها، به سرعت معدودی از ایرانیانی که در اروپا در رشته‌های مختلف می‌درخشیدند را به ایران جذب نمود.افرادی چون دکتر صالح، دکتر فریدون علاء، دکتر همایون گنجی (سه پزشک مشهور)، فرهاد مشکوه (رهبر اکستر) و گروهی از موزیسین‌ها و بالرین‌ها و خوانندگان اپرا که تا پیش از آن امکان فعالیت در ایران نداشتند توسط تیمی که تحت نظر فرح کار می‌کردند به تهران آمدند و تحت حمایت فرح در رأس سازمان‌های جدید التاسیسی قرار گرفتند که با سرعت بی‌سابقه‌ای در ایران رشد می کردند تا اهداف فرهنگی گروه و در راس آنان ملکه را تامین نمایند. مانند تلویزیون، جشن هنر شیراز، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، رادیو، سازمان‌های نمایشی، کارگاههای نمایشی، ارکستر سمفونیک، فرهنگسرا، تئاتر شهر، هنرهای معاصر، کتابخانه‌ها ، پارکهای تفریحی و كانونهای احداثی.

بدین ترتیب موج زیباسازی ظاهری رژیم روشنفکران را هدف قرار داد و در این میان فرح دیبا با رفتار مهربانانه و مردمدارش سعی کرد تا نظر روشنفکران مخالف دولت را به خود جلب کند او حتی به فکر ایجاد کنگره نویسندگان و شاعران افتاد اما به علت مخالفت پاره‌ای از نویسندگان و شاعران روشنفکر موفق به برگزاری آن نشد.

توجه به هنر وادبیات که به ویژه توسط فرح اوج گرفت بخشی از برنامه تجددنمایی و تبلیغاتی رژیم به حساب می‌آمد. این شیوه تبلیغاتی تا آخر حکومت پهلوی توسط همین گروه انجام می‌شد که مهمترین قسمت این فعالیتها دربخش فرهنگ و هنر دفتر فرح تدوین و اجرا می شد لازمه این حرکت تغییر شکل ظاهری جامعه مخاطب بود تا این تغییر بتواند بین آنها و باورهای دینی فاصله اندازد و با چنین فاصله ای گام بعد در جهت فرهنگ زدایی دینی برداشته شود  که که البته به دلیل وجود استقلال نهادهای دینی از حكومت نتوانستند تاثیر زیادی بر فضای فرهنگی جامعه با صرف هزینه بسیار بالا بگذارند .

سازمانها و اقدامات فرهنگی دربار با هدایت فرح دیبا كه به منظور دین زدایی كشور انجام و تاسیس گردیدند را می توان بدین شرح نام برد:

سازمان فولکلورایران : سازمان فولکلور ملی ایران در خرداد ماه ۱۳۴۶ به منظور تدوین و ترویج و پخش ترانه‌ها، مدل لباس‌ها، سازهای موسیقی محلی، و ضبط و یادداشت و گردآوری آهنگ‌های بومی و رقص های محلی ایران در تهران گشایش یافت و هنرستانهایی برای آموزش رقص به نام هنرستان رقص های محلی و ملی ایران و با دوره های سه ساله تاسیس شد و به دنبال آن دانشسراهای هنر راه اندازی گردید و می توان آنها را نقطه مقابل هیئتهای مذهبی برشمرد.

تالار رودکی:۳ آبان ۱۳۴۶ تالاری که توسط یوگیناآفتاندلیانس براساس مدل وین ساخته شد محمدرضاپهلوی و فرح آن را افتتاح نمودند تا با گشودن این تالار فضای مناسبی برای اجرای کنسرت‌های موسیقی ایرانی و اروپایی و اجرای آپرا و باله باشد و محل استقرار سازمان باله ملی ایران بود كه می توان این پروژه را در تقابل با مراسمات و برنامه های شبیه خوانی سنتی مردم در میادین و اجتماعات دینی دانست.

انجمن ملی روابط فرهنگی:انجمن روابط فرهنگی در سال ۱۳۴۵ جهت ارتباط با کشورها بویژه فرانسه بنیانگذاری شد و اصلی ترین فعالیتش اعزام هنرمندان به کشورها برای اجرای موسیقی و برپایی نمایشگاههای هنری بود که هنرمندان اعزامی به اروپا از فرح سالانه "بورس هنری فرح" را دریافت می کردند این انجمن به نوعی مسدودنمودن ارتباط و پیوند كشورهای اسلامی با ایران می شد.

بنیاد فرهنگ ایران: بنیاد فرهنگ ایران در مهر ماه۱۳۴۳ بوجود آمد. این بنیاد امور پزوهشی در مورد زبان انجام می داد و جهت بنیان کتابخانه های همگانی یاری می نمود مدیریت آن با دکتر پرویز ناتل خانلری بود .

سازمان جشن هنر شیراز: برای سازمان دادن به جشن هنر شیرازدرسال ۱۳۴۶با ۳۳ نفر عضوهیات امنا و ۵ عضوهیات مدیره و کمیته‌های تاتر، موسیقی، سینما و نمایشگاه‌ها و دفاتر پروژه‌های فنی، مالی، و پذیرایی و روابط عمومی آغاز به کار کردجشن هنرشیراز که به مدت 10 سال (1356- 1346) برگزار می‌شد از مهمترین اقدامات فرهنگی ـ هنری در طول سلطنت محمدرضا پهلوی به شمار می‌آمدو میزان نفوذ و تسلط فرح بر امور کشور و شخص محمدرضا را نمایان می ساخت.

تئاتر شهر: ساختمانی در چهارراه ولی عصر تهران که بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تاتر ایران است که اصلی ترین هدف برگزاری برنامه های بالرین ها بود و فضای سنتی نمایش را تغییر داد .

موسسه آسیایی دانشگاه پهلوی:: در سال ۱۹۲۹در نیویورک بنا گردید که در سال ۱۳۴۵ به شیراز منتقل شد و در جای موزه شهرام در نارنجستان قوام به کار ادامه داد مدیریت این موسسه با پروفسور آرتور پوپ بود و دوره های آموزشی ایران شناسی برگزار می نمود و به فعالیت پژوهشی می پرداخت.

انجمن فلارمونیک ایران :در سال ۱۳۳۲ بنا شد و با عضو پذیری از حق عضویت اعضا برای اجرای کنسرتها و برنامه های موسیقی استفاده می نمود و ارکستر سمفونیک را تشکیل داد.

بنگاه ترجمه و نشر کتاب: در سال ۱۳۳۳ با هدف برگردان و چاپ کتاب‌های مهم جهان به زبان فارسی جهت تحقق پروژه فرهنگی مورد نظر در کشور و ایجاد انحصار در چاپ کتب تاسیس گردید تا بتوان با کنترل موضوعات به اهداف نزدیک شد.

سازمان گفتگوی فرهنگ‌ها: در سال ۱۳۵۵ با هدف تبادل فرهنگی بین غرب و ایران پایه گذاری شد تا سنتها و ارزشهای تاریخی در این گفتگوها با ظرافت تغییر یابند.

جشنواره توس:۲۳ تیر ماه ۱۳۴۵اولین جشنواره در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد برگزار شد و محور قرار دادن شاهنامه هدف بود كه با این امر هویت ملی را در مقابل هویت دینی قرار دهند و قرآن گریزی را ترویج نمایند!.

انجمن شاهنشاهی فلسفه : در سال ۱۳۵۲ تاسیس شد و مدیریت آن باحسین نصر بود. اعضای دیگر انجمن احسان براقی،عبدالحسین زرین کوب، محسن فروغی،نادرنادرپور و سید جلال آشتیانی بودند.

جشن هنرهای مردمی اصفهان: در سال ۱۳۵۶ هفته جشن هنرهای مردمی اصفهان برای نخستین بار با حضور فرح پهلوی برگزار شد تا بعد از شیراز به سراغ کلان شهر دیگری رفته باشند و بتوانند با این جشنها فاصله ها را با برنامه ها و اماكن مذهبی بیشتر سازند .

جشنواره بین المللی فیلم کودک: این برنامه با هدف معرفی الگوها و نمادهای غربی و القا مفاهیم بیگانه از طریق فیلم به کودکان بنیان نهاده شد.

. علاوه براین چند فستیوال نیز وجود داشت  فستیوال های سالانه بین‌المللی سینما و سینمای مستند از مواردی بودند که اطرافیان فرح اداره آنها را بعهده داشتند .

مراکز متعدد فرهنگی که تحت امر این گروه قرار داشت برنامه های مختلف و متنوع ارائه می دادند ازجمله مراکز فرهنگی که توسط این عده مدیریت می شد و می توانست نقش بسیاری در شکل دهی شخصیت نوجوانان داشته باشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود به غیر این کانون ریاست کلیه موزه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور تحت اختیار ملکه و بستگان و همکلاسی‌های او قرار داشت. به همین جهت از سال ۱۳۵۱-۱۳۵۰متعاقب افزایش درآمد کشور، هر سال بودجه کلانی در اختیار روسای سازمانهای فرهنگی و هنری قرار می‌گرفت و درصدی از درآمدهای شهرداریها به فعالیت آنها اختصاص می یافت و احداث اماکن در پارکها و واگذاری به این سازمانها توسط شهرداریها اجباری شد، تا برای رسیدن به هدف بلند پروازانه و بی‌پایه شهبانو به ایجاد هویت جدید فرهنگی بپردازند.

مسیر تعیین شده فرهنگی فرح با به خدمت گرفتن بسیاری از روشنفکران طی گردید تا سال ۵۵ و ظهور نهضت مطبوعاتی این طیف و در اختیار قرار گرفتن رسانه ها ی مکتوب و انتشار کتب و مجلات متعدد بوسیله تیم مطبوعاتی و روزنامه نگاران خبره به ایجاد هویت جدید شتاب می بخشیدند که سخنرانی های جعفریان در تلویزیون را می توان مکمل این پروسه اسلام ستیزی دربار دانست و همچنین درج مقاله توهین آمیز  در روزنامه اطلاعات در سالروز کشف حجاب روز ۱۷ دی جهت ارزیابی توان و قدرت روحانیان در میان مردم بود تا در صورت عدم واکنش حملات خود را شدیدتر و برنامه های اجرایی را با سرعت بیشتری ادامه دهند"آنتونی پارسونز" سفیر انگلستان در ایران  در کتاب غرور و سقوط می گوید: «در اوایل ژانویه تصمیم گرفته شد كه برای بی اعتبار كردن [امام] خمینی مطالبی علیه او منتشر شود». اما موج انقلابی مردم ایران در روز ۱۹ دی  و رهبری خردمندانه حضرت امام راه را برای تحقق برنامه های فرح ساخته بست و جمهوری اسلامی را آورد تا بدانیم خدا با ماست آنان از این نکته غافل بودند چون خدا را نمی شناختند و گفتمان دینی حضرت امام پیروز شد تا همه بدانند این پیوند گسستنی نیست و مكر دشمن به خودشان برمی گردد و هیچ قدرتی یارای مبارزه با اسلام را ندارد و این ملت بر اعتقادات خویش پای بند است و تا اخر بر آنها می ماند و نام امام در تاریخ این دیار همیشه خواهد درخشید و باید دانست كه سرانجام اسلام ستیزی خوش نیست.

پی نوشتها:۱-آن سوی دیوارکاخ سلطنتی -خسرومعتضد

۲-زنان ذی نفوذ-نیلوفرکسری




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
زهرا
پنجشنبه 2 بهمن 1393 12:08 ق.ظ
سلام ...ایشالله که شاد و سرحال باشی و در شادی ما هم شریک شی
میشه خواهش کنم یه تکه پا بیای وبلاگی که ساختم و تبریک تولد بگی؟
تولد یه عزیزه که خیلی دوسش دارم و میخوام خیلی خوشحال شه ...
یه دنیا تشکر از مهربونیت
4amoo.blogfa.com
--------------
http://www.robotblog.ir سیستم اتوماتیک ارسال نظر گروهی
آیدا
سه شنبه 30 دی 1393 01:40 ب.ظ
سـلام وبـــلاگـ ـ ــ خوشـ ـملیــ ــ داری هـ ــاااااااااااااااااااااااااااا :-*
پیــــــــــش منـ ــم بیـ ــااااااااااااااااا گلـ ـــممممممممممممم
دوســــ ــــــــ ـــــــ ـــــتت دااااااااااااااااااارمــــــ ــــــــ ـــــــــــــــ :-*
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.