تبلیغات
شوشترنگار - ضرورت تقویت سازمان دانش آموزی در كنار آموزش و پرورش

ضرورت تقویت سازمان دانش آموزی در كنار آموزش و پرورش

نویسنده :ع سوارنژاد
تاریخ:شنبه 8 آذر 1393-04:04 ق.ظ

سازمان دانش آموزی به عنوان یك سازمان غیر دولتی عمومی با هدف ایجاد روحیه مشاركت پذیری  و جمع گرایی دانش آموزان در سال 1379 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب گردید و فعالیتهای خود را در كنارسیستم آموزش و پرورش رسمی با جدیت دنبال نمود و به موفقیتهایی در زمینه های مختلف نائل آمد ،

با تشكیل این سازمان بسیاری از نهادهای دانش آموزی بصورت تخصصی شكل گرفت و این نهادها توانستند با تربیت نیروی انسانی كارآ در تامین نهادهای اجتماعی خلاها را پر نمایند و با اجتماعی نمودن دانش آموزان آنها را به عرصه های مختلف وارد كنند ، خبرگزاری پانا در تربیت خبرنگاران و روزنامه نگاران نقش پررنگی داشت و به دلیل اعتماد جامعه به این فعالیت و نهاد ی كه درون مدرسه شكل یافته است توانست بهترین و فعالترین نیروها را به رسانه ها معرفی كند و امروز اثر سازنده این نهاد را در روابط عمومی ها و رسانه های خبری به خوبی مشاهده می كنیم ،

مجلس دانش آموزی نیز از جمله نهادهایی می باشد كه مولود این تجربه گرانسنگ است و با نمایشی از اجتماعی نمودن فرزندان این دیار و آشنایی با حقوق خود، اعضای این نهاد امروزه از موفقترین چهره های علمی و اجتماعی می باشند كه فعالانه در عرصه اجتماعی حضور دارند و می توانند با استدلال و برخورداری از منطق و پشتوانه فهم دینی از مطالبات جوانان سخن بگویند و بدون رادیكالیزه كردن فضای جامعه از آنان دفاع كنند،

تشكلهای پشتازان و فرزانگان كه خلا فعالیتهای گروهی را مرتفع نمود و فعالیت متناسب با نیازهای روانی دانش آموزان را تامین می كرد و با قرار دادن در تشكیلات حس مسئولیت پذیری را تقویت می كرد و می توان آثار این فعالیت را در سازمانهای مردم نهاد و كانونهای مساجد كه اعضای پیشتازان و فرزانگان وارد شده اند را مشاهده كرد، از جمله فعالیتهای موثرعلاوه بر موارد فوق  می توان از اعزام دانش آموزان به سفر عمره مفرده نام برد که تاثیر خوبی در تقویت بنیان های اعتقادی و فکری جوانان داشت متاسفانه این حرکت ارزشمند معنویت افزایی که توجه عمیق به باورهای دینی و خودسازی جوانان دارد علیرغم تاکید های دلسوزان عرصه فرهنگ مورد بی مهری قرار گرفته است و هر ساله به نحوی و بهانه ای از آمار دانش آموزان اعزامی به سرزمین وحی کاسته می شود و یامحدودیتهایی را به بهانه های مختلف فراهم می آورند!که این محدودیتها قطعا"شتاب و رشد برنامه های تربیتی نهفته در این نوع فعالیت را کندمی سازد و خروجی خوبی در افکار اولیا دانش آموزان در پی نخواهد داشت و همچنین با مقوله بصیرت افزایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است فاصله جدی دارد زیرا دانش آموزان عمره گذاربا توجه به مشاهدات عینی بازوهای قوی برای مربیان در برگزاری نشستهای معرفتی به شمار می آیند.

 عمره دانش آموزی علاوه بر متشکل نمودن نیروهای اعزامی در قالب کاروانها ،بر خوردهای رودر رو با ادیان و مذاهب ساختگی که از ترفندهای استعمار و استکبار برای تقابل با اسلام ناب محمدی بشمار می آیند را تجربه می کند که این تجربه باور اعتقادی شیعی دانش آموزان جوان را بدلیل آگاهی از نگاه مبتنی بر خشونت و یکسو نگر و خود خواهانه و متحجرانه طرف مقابل تقویت می كند و به نوعی این ترفندها را برایشان افشا می نماید و این افشاگری ادامه راه را برای عمره گذار در دفاع از مکتب اهل بیت راسخ تر و محکم تر می سازد و با این اندوخته غنی و ره آورد سفر معنوی بیش از همیشه پیش خواهد رفت و رغبت او برای مطالعه جهت کسب معارف و فراگیری آموزه ها و احادیث و مواریث اهل بیت(ع)مضاعف می گردد تا بتواند در تقابل با اندیشه های غیر از توان علمی بالایی برخوردار باشد و با ادله از باورهای اعتقادی خویش دفاع كند.

امروز در عرصه های مختلف اجتماعی و هیئات مذهبی و مراسمات دینی بخش فعال و تاثیر گذار که هدایت فرهنگی اجتماعات را بر عهده دارند  و جلوتر از دیگران قرار می گیرند یقینا" دانش آموزان اعزامی به عمره مفرده می باشند که دقت نظر و توجه مسئولین را به این مقوله جلب می نمایم تا با یک پژوهش میدانی صحت و سقم موضوع را مورد ارزیابی قرار دهند و آنچه حاصل این پژوهش باشد به اطلاع مسئولین برنامه ریزیهای فرهنگی بویژه در عرصه تعلیم و تربیت برسانند. صدها فعالیت دیگر را می توان دید كه از درون سازمان دانش آموزی كه یك تمرین مثبت برای آینده ورود به جامعه می باشد متولد شده اند كه هركدام در سلامت اخلاقی و گرایش دینی جوانان تاثیر عمیق داشته است .

متأ سفانه نگرش درونی سیستم آموزش و پرورش رسمی كه به هر فعالیت تربیتی از منظر سیاست می نگرد و تحمل هیچ فعالیتی خارج از كلیشه های رسمی را برنمی تابد و باور داشتن سیستم از بالا به پایین و وظیفه فرمانبری عوامل صف از ستاد را نمی تواند كنار بگذارد با ارائه طرحی این سازمان را با مصوبه ای توسط مجلس شورای اسلامی تحت پوشش معاونت پرورش وزارت آموزش و پرورش قرار داد و موجب گردید تا خلاقیت و ابتكار در فعالیتها تبدیل به اجرای بخشنامه های رسمی گردد كه از حوزه وزارتی صادر می شوند و جایگاه غیر دولتی آن ضعیف گشت و نتوانست به دلیل وابستگی به سیستم اداری از شتاب لازم برخوردار باشد!

در زمان ابلاغ بخشنامه معاونت پرورشی در تبعیت نیروها و فعالیتهای سازمان دانش آموزی از حوزه پرورشی اینجانب مرقومه ای را برای وزیر وقت ارسال نمودم مبنی بر اینكه مصوبه مجلس ضمانت اجرایی ندارد زیرا تشكیل و تاسیس سازمان دانش آموزی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ گردیده است و مجلس نمی تواند مصوبات این شورا را نقض كند و چون سارمان دانش آموزی از موسسات مشمول ذكر نام در قانون است و می تواند از كمكهای بلاعوض دولت برخوردار باشد لذا اقدام معاونت پرورشی غیر قانونی می باشد ،

وزیر وقت مراتب را به معاون پرورشی اعلام كرد و وی كه خیلی در این سمت دوام نیاورد به جای ارائه ادله قانونی دستور به جلوگیری از فعالیت اینجانب در سازمان دانش آموزی كرد ولی اعتماد مسئولین استانی مانع از این امر گردید ،هر چند حوزه پرورشی فشارهاو محدودیتهای زیادی را بر این سازمان ازجمله تحویل گرفتن اماكن تربیتی و مسئولیت امور اردوهای دانش آموزی وارد آورد و این ظرفیت را از قابلیتهای درونی خویش دور ساخت و به دلیل عدم سخت افزارنتوانست ماموریتهای محوله را به درستی اجرا نماید و در متشكل نمودن دانش آموزان موثر افتد و دچار روز مرگی شود و سلیقه های حاكم سیاسی توانست این پتانسیل را در كنار آموزش و پرورش از كارآیی بیندازد و در انزوایی درون سیستم تحت سلیقه خود بدون توجه به رسالت دینی آن قرار دهد !

می طلبد با آسیب شناسی مجدد زاویه دید را بر تقویت این نهاد معطوف سازیم و با خوش بینی برای فعالیت فوق برنامه دانش آموزان این پناهگاه ایمن را بازسازی كنیم و نگرش حاكم را تغییر داده و دوباره به جای تكیه بر بخش خصوصی در عرصه فرهنگ ، فعالیتهای فوق برنامه را برون سپاری كنیم و به سازمان دانش آموزی بسپاریم كه خروجی بهتری خواهد داشت و اعتماد اولیا را به همراه دارد و می تواند خلا بین خانه و مدرسه را با اطمینان پر نماید ضمن اینكه در صرفه جویی اعتبارات یك گام به جلو خواهیم رفت و كمبود بودجه هیچ محملی برای توقف فعالیتها و ركود آنها نخواهد بود و با آرامش دنبال خواهند شد و جامعه تحت پوشش ارتقا و افزایش خواهند یافت.

باید شور جوانی جوانان و جست و خیزهای آنان را باور کنیم و این شور را با شعور معنوی تشكیلاتی در آمیزیم تا با امتزاج شور و شعور اندیشه اخلاق مدارانه مبتنی بر دین باوری و ولایت پذیری در جوانان شكل گیرد و بهترین عرصه برای تحقق این مقوله سازمان دانش آموزی است كه مورد غفلت قرار گرفته  و دچار روزمرگی گردیده است و هنوز بر همان نگرش بدبینانه به جوان كه به جای فرصت وی را تهدید می شمرد مدیریت می شود و از اهداف اولیه فاصله گرفته است و به عنوان یك ضرورت اجتماعی باید احیا گردد  و شایسته ترین و بهترین نیروی انسانی اثر گذار و كاربلد و برخوردار از اخلاق دینی به آن مامور شوند

ضمن اینكه با توجه به جایگاه شورای دانش آموزی در آیین نامه اجرایی مدارس كه یكی از اركان مدرسه محسوب می شود می توان با سپردن مسئولیت شوراها به سازمان دانش آموزی در بهسازی محیط و فعالیتهای تربیتی آموزشگاهها توسط اعضا مشاركت اجتماعی را فراهم آورد و كیفیت شوراهای دانش آموزی را ارتقا بخشید.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
آنیتا
شنبه 8 آذر 1393 09:33 ق.ظ
سلام خوبی . وبلاگ تحسین بر انگیزی دارین . امیدوارم همیشه موفق باشی . لطفا به منم سر بزن . خوشحال میشم تبادل لینک کنیم
مهدی
شنبه 8 آذر 1393 08:22 ق.ظ
سلام. خسته نباشید وبلاگ شما بسیار زیباست
خواهشمندم به سایت من هم سر بزنید
مطالب جدید بذارید و دوست داشتین بنده را لینک کنید
ممنونم ازت
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.